Lauta.net Wiki
Advertisement

Anonyymien herrasmiesten taidekuvasivusto

Kuvalauta oli Suomen suosituin kuvafoorumi. Tämä on melko helppo arvata, sillä Kuvalauta oli myös käytännössä ainoa suomalainen kuvafoorumi, ellei Northpolea ja eräitä pikkupaikkoja oteta huomioon.

Kuvalauta perustettiin syksyllä 2007 pakopaikaksi kaikille suomalaisille anonyymeille Finnchanin jouduttua KRP:n tuhoamaksi. Aikanaan Kuvalauta kohosi jopa edeltäjäänsä mahtavammaksi käyttäjämäärältään ja postaustahdiltaan. Finnchan yritti palata verkkoihin vielä myöhemminkin, mutta innostus jäi pieneksi ja Finnchanin ylläpito sulki sivustonsa pettyneenä syyskuussa 2009, lähinnä tarpeettomana.

Kuvalaudalla oli 17 lautaa ja muutama salalauta. Kävijämääristä ei ole suurempaa tietoa, mutta kesällä 2009 sivusto sai noin 1,5 miljoonaa sivulatausta kuukaudessa. 2010 kävijämäärät paisuivat entisestään.

Liian suureksi kasvanut liikenne satunnaisen gettien aikana, kaatoi laudan muutamasta minuutista tuntiin.

Sivuston hetkellinen sulkeminen

22. maaliskuuta 2010 Kuvalauta kaatui ajettiin hallitusti alas välillä 20.00-21.00 poliisitutkinnan pelossa seuraavaksi 3-4 tunniksi ilman ennakkovaroitusta (Iltalehden uutisoidessa Kuvalautan sulkeutuneen kokonaan). Sen seurauksena valtaisa määrä jonneja ja muita nyymejä poukkoili ympäriinsä ilman elämänhalua tai selkeää määränpäätä. Kuvalaudalla oli juuri ennen sulkemisaikaa julkaistu yli 120 000 Älypäästä ongittua suomalaista sähköpostisalasanaa. Virtuaalisesti kodittomiksi jääneet nyymit sotkivat Northpolea (mikä ei kestänyt käyttäjäryntäystä ja kaatui myös seuraavaksi yöksi), 4chania ja erityisesti ruotsalaista SPChania, kunnes Kuvalauta puoliltaöin yllättäen avautui uudelleen ja normaali toiminta jatkui kuten aina ennnenkin.

Kuvalaudan serverin vaihto osa I: Sivuston sulkeminen 31.08.2010

Kuvalauta suljettiin noin kello 17:28 keskellä stickyn aiheuttamaa paskamyrskyä. Stickyn mukaan sulkemisen syynä oli sivuston hostauspalvelun kyllästyminen poliisitutkintoja koskeviin paperisotiin jotka ohjattiin Kuvalaudan ylläpidon sijaan heille. Tämä johti määräykseen poistaa sivusto heidän palvelimiltaan. Viimeinen virallinen Kuvalaudan johdolta tullut viesti on nähtävissä oikealla. Sen mukaan Kuvalauta etsii uutta serveriä, mutta Northpolessa ja IRCissä ex-moderaattori Sukkero ja Perenner ovat vahvistaneet Kuvalaudan kuoleman. Sulkemisesta huolimatta Kuvalaudan arkisto on toiminnassa toistaiseksi.

Tämän jälkeen tapahtui joukkopako Northpoleen, sekä muille kuvaforumeille. Pahimmat perseilijät luonnollisesti karsiutuivat ensimmäisinä, aiheuttaen aiheetonta peppukipeyttä. Ironisesti, "se parempi lauta" ei kestänyt "valtavaa" trafiikkia vaan kaatui itsekin. Seuraavina päivinä Northpole oli vielä takkuisa ja ajoittain alhaalla liiallisen käyttöasteen takia.

Kuvalaudan väliaikaiseksi seuraajaksi kohosi Northpolen lisäksi myös Lauta.net. Lauta.net otti huimasti tuulta alleen ja sen satunnainen sai yli 5000 postausta ensimmäisenä päivänään.

Kuolema

"Noh elämä jatkuu. Joo, se on lopullista." Perenner

Kuvalauta rip.png
Advertisement